Maak werk van een gezonde levensstijl

In mijn vorige blog gaf ik aan dat zowel werkgevers als werknemers er baat bij hebben als werkgevers hun personeel ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. In deze blog bespreek ik enkele concrete interventies die werkgevers tot hun beschikking hebben.

Een sterk fundament
Er is een scala aan kleine en grote interventies waaruit een werkgever kan kiezen. Een gezondheidsprogramma, zoals dat van Health Masters, waarin werknemers begeleid worden om veranderingen aan te brengen in hun levensstijl, biedt een vliegende start. Het levert het fundament voor deelnemers om zowel op hun werk als privé, dus 24/7, te groeien naar een gezonde norm. Belangrijke bijkomstigheid is dat alle vervolginterventies hierdoor veel effectiever worden.

Goede interventies
Een voorbeeld van zo’n interventie op de werkvloer is een ‘office gym’, waar je als werknemer tijdens werktijd gebruik van mag maken, waar je ontvangen wordt door een trainer die er zin in heeft en waar je na afloop kan douchen. Daarmee stuur je als werkgever aan op gemak en gemak dient de mens. De investering die je doet als werkgever, krijg je van je werknemers in productiviteit en loyaliteit dubbel en dwars terug. Een bedrijf als Tommy Hilfiger heeft dit heel goed begrepen. Ik hoor zijn werknemers daar vol lof over spreken.
Daarnaast zijn er een tal van slimme interventies waarmee je werknemers ook tijdens hun werk meer kan laten bewegen.

Een andere verbetering is het verwijderen, of minder toegankelijk maken, van ongezonde voeding in de kantine en snackpunten en die te vervangen voor gezonde alternatieven. Dat zal ongetwijfeld de nodige weerstand oproepen bij een aantal werknemers, maar er zijn manieren om hier prettig mee om te gaan.

Averechts effect
Nogmaals, van belang is dat je je als werkgever realiseert dat je het je werknemers zo makkelijk mogelijk moet maken om te kiezen voor gezonde alternatieven. Korting geven op een fitnessabonnement bij een sportschool dat te ver is om te lopen en maar weinig parkeerplekken heeft, gaat wat dat betreft niet ver genoeg. Er is een grote kans dat er weinig gebruik van het aanbod zal worden gemaakt, waardoor het zelfs contraproductief uitpakt. De ongezonde norm wordt hiermee bevestigd. Dat kan een averechts effect hebben op een werknemer; misschien gaat het personeelslid wel minder bewegen of trainen dan hij of zij al deed, omdat dat kennelijk normaal is. Blijf als werkgever niet ‘stuck in the middle’, maar durf te investeren in beschikbaarheid en gemak.

Toekomstvisie
Als ik vooruitblik, zie ik organisaties die in functieomschrijvingen opnemen dat voor werknemers voldoende bewegen, trainen, rusten en gezonde voeding de norm moet zijn. Op haar beurt ondersteunt de organisatie haar werknemers om hier concreet invulling aan te kunnen geven. Gezond leven wordt gepromoveerd tot een competentie die telt en die wordt gewaardeerd. Het is een team-effort waarvan alle partijen profiteren. Werkgever en werknemer delen daarmee dezelfde visie:
‘Gezond leven staat niet los van werk of de werkomgeving, maar maakt er onderdeel van uit’.

Top-down
De kansen en de mogelijkheden zijn groot, maar wat je als organisatie ook beslist te doen, zorg er in ieder geval voor dat het topmanagement actief betrokken is. Goed voorbeeld doet goed volgen en de autoriteiten van de organisatie (management en directie) zetten de norm. Als zij verzaken, is er een grote kans dat het effect uitblijft. Interventies hebben zonder meer de steun nodig van een directie die al overtuigd is of die de wijsheid heeft om over haar eigen weerstand heen te stappen en het als een kans ziet om mee te veranderen.

Een gezonde levensstijl heeft zoveel meer te bieden dan 25 push-ups of een stabiele bloedsuikerspiegel. Het dient een ‘hoger doel’. Meer daarover in mijn volgende blog. Of lees mijn boek ‘De gezonde routine methode’, waarin ik mijn aanpak voor een duurzaam gezond gewicht en goede conditie bespreek.

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *